جنبه پنهان افزایش تنش‌ها بر سر تنگه هرمز
 
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید. لطفا نظراتتون را از ما دریغ نکنید. با تشکر
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 53
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 230
بازدید کل : 60419
تعداد مطالب : 148
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1



روز خوش

اللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِدا ‏وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَك َطَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

اجتماعی
اخبار روز ایران




سرویس بین‌الملل ـ کارشناسان داخلی و خارجی، زاویه جدیدی از تلاش برای افزایش تنش‌ها در خلیج فارس از سوی آمریکا را مورد توجه قرار داده‌اند.

به گزارش «تابناک»، «کارن کویاتوسکی»، سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی آمریکا که سابقه کار در پنتاگون و آژانس امنیت ملی آمریکا را دارد، در گفت‌وگو با «راشا تودی» ابراز عقیده کرد، این تصور که ایران در مقابل مداخله آمریکا در خلیج فارس ساکت خواهد ماند، پندار باطلی است و همچنین درگیری آمریکا با ایران، بسیار پرهزینه خواهد بود و به علت قدرت نیروهای مسلح ایران، مقایسه ایران با عراق، کاری کاملا اشتباه و به دور از خرد است.

وی بر این باور است، از آن جا که آمریکایی‌ها این را می‌دانند و اقتصاد جهانی در اوضاع کنونی تحمل فشار شدید ناشی از تنش شدید در خلیج فارس را ندارد، هدف واقعی آمریکا از تنش‌زایی در خلیج فارس و تنگه هرمز چیز دیگری است.

در روزهای اخیر، اخباری درباره این که آمریکا به دنبال استقرار سه ناو هواپیمابر در خلیج فارس و دریای عمان است، منتشر شد و پیش از آن هم انگلیس اعلام کرد که پیشرفته‌ترین کشتی جنگی خود را راهی خلیج فارس خواهد کرد؛ احتمال چنین اقدامی از سوی فرانسه نیز مطرح شده است.

سرهنگ «کویاتوسکی» دلیل این تنش‌زایی را در این می‌داند که تکرار تهدیدها درباره احتمال بسته شدن تنگه هرمز، بر تحریک کشورهای صادرکننده نفت برای یافتن هر چه سریعتر مسیرهای جایگزین تنگه هرمز موثر خواهد بود؛ افزون بر این که تغییرات دیگری در ساختار تولید و مصرف نفت در سطح جهانی نیز به وقوع خواهد پیوست و این در بلندمدت به سبب کاستن از اهمیت استراتژیک تنگه هرمز به منافع آمریکا خدمت خواهد کرد.

این هفته در پی افزایش تنش‌ها در تنگه هرمز، خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ به بررسی سناریوهای غرب در قبال بسته شدن احتمالی تنگه هرمز پرداخته است.

نویسنده با استقبال از ساخت خط لوله توسط امارات متحده عربی توصیه کرده است که خط لوله نفت ترکیه به عراق نیز هر چه سریع‌تر بازسازی شود و آغاز به کار کند.

اما نکته جالب این تحلیل آن است که از عربستان خواسته شده است، هر چه زودتر ظرفیت خطوط لوله انتقال نفت خود به دریای سرخ را افزایش دهد و اگر می‌خواهد شریکی معتمد و باثبات باشد، میلیاردها دلار دیگر هزینه و خط لوله جدیدی نیز راه‌اندازی کند.

دو روز پیش نیز اکبر ترکان، معاون سابق وزیر نفت در گفت‌وگو با سایت دیپلماسی ایرانی، هشیاری ایران در برابر جنگ تبلیغاتی غرب را عاملی برای گریز از قضاوت‌های نادرست دانست تا تصور ناامنی در خلیج فارس و این که ایران عامل این ناامنی است، در سطح جهانی فراگیر نشود.

این همه در حالی است که ایران بیش از دیگر کشورها، دغدغه امنیت تنگه هرمز را دارد و تاکنون نیز گامی جز برای حفاظت از آرامش آن برنداشته است.



نظرات شما عزیزان:

متینه
ساعت14:13---28 دی 1390
چه وب قشنگ و پر محتوایی داری

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







چهار شنبه 28 دی 1390برچسب:, :: 12:41 ::  نويسنده : Hadi